1 kwietnia w Katowicach wystartował największy w regionie system wypożyczalni rowerów miejskich. W III kwartale br. planowane jest uruchomienie systemu roweru metropolitalnego. W tym roku stolica województwa śląskiego rozpocznie budowę i projektowanie nowej infrastruktury rowerowej o łącznej wartości ponad 28 mln zł.
W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike” od 1 kwietnia br. do dyspozycji wypożyczających będzie ponad 1000 rowerów w tym 20 rowerów typu cargo, czyli mogących przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). Wykonawca ma również obowiązek serwisowania rowerów oraz zakupu niezbędnych do naprawy części. Dla użytkowników dostępnych będzie, podobnie jak na koniec ubiegłorocznego sezonu 125 stacji, w tym 11 stacji partnerskich – finansowanych przez podmioty zewnętrzne. Rowery będą dostępne dla użytkowników przez całą dobę.
Rowery można wypożyczać na dwa sposoby – poprzez darmową aplikację mobilną, pozwalającą na rejestrację, wypożyczenie i zwrot jednośladu lub korzystając z terminalu znajdującego się przy stacjach. Te dwie możliwości wzajemnie się uzupełniają, pozwalając korzystać z systemu wszystkim, bez względu na to, czy posiadają przy sobie smartfon czy może wolą nie zapisywać w nim kolejnej aplikacji.
W zeszłym roku katowiczanie wypożyczyli rowery ponad 200 tys. razy. Pokazuje to, że po przerwie spowodowanej pandemią katowiczanie wracają na rowery. Najbardziej rowerowym miesiącem był czerwiec – wypożyczono wtedy rowery ponad 41 tys. razy. Kolejne miesiące to maj i lipiec – z 38 tys. wypożyczeń w każdym. Pod koniec ubiegłorocznego sezonu w systemie „City by bike” zapisanych było 117 tys. użytkowników.
Łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach to blisko 190 km. Obecnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych w rejonie ul. Francuskiej oraz przy ul. Gospodarczej, a niebawem wystartuje też budowa nowej infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. W trakcie procedury przetargowej znajduje się połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
W trakcie realizacji jest także inna inwestycja rowerowa dotycząca ulicy Francuskiej. To prace projektowe związane z budową drogi, która ma powstać na odcinku pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Damrota i połączyć istniejące już odcinki dróg rowerowych. Oprócz drogi dla rowerów wzdłuż Francuskiej wybrani wykonawcy projektują obecnie także połączenie od ul. Barbary do ul. Kościuszki oraz połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5.
Podsumowując, od 2015 roku w Katowicach powstały ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za kwotę przekraczającą 34 mln zł.